FRI VILJA!

Oj så har hela dagen gått o jag har knappt varit vid datorn.
Ah well.. Jag lever iaf *vinkar*

Har haft mycket tid att fundera denna dag och då solen var sådär extra härlig blev det en väldigt lång tur med lillgumman.. Och promenarder är ju det bästa som finns när man ska rensa tankarna.

Jag kom iaf att tänka på det här men föräldrar som stödjer en i sina beslut, och föräldrar som inte gör det.
Det är något som ligger så otroligt nära mitt hjärta!
 Till saken hör att jag idag såg en dokumentär från Indien där det handlade om just föräldrars val för sina barn. Hur de pushar på bara för att få igenom sin egen vilja, utan en tanke på att barnen också är individer. Det jag finner lustigt är att många vuxna i sverige sitter och förfäras över detta, samtidigt som de gör i princp samma sak här hemma. Läste i en blogg (kan för allt i världen inte komma på namnet) om en ung tjejs strävan efter att få bli konstnär och studera vid en konsthögskola. Men hennes föräldrar vill heldre se en utbildning som ger ett garanterat jobb.
Vad fan är det för bullshit!
Jag blir bara så vansinnig när jag hör sådana saker!
Det verkar som den något äldre generationen ser det som att man måste vara högbetald chef för att ha lyckats i livet.
Men att lyckas och vara lycklig är inte alltid samma sak!

En förälders uppgift är inte att bestämma åt sitt barn, nej de ska utbilda om livet och låta ungarna göra sina misstag.
För hur mycket man än säger åt sin femåring att plattan på spisen är varm, kommer de ändå inte ha lärt sig det förrän de bränt sig.

Så en förälders största uppgift är att ta emot när man faller. När stigen man valt faktiskt slutar i ett stup. Då ska det finnas en trygghet att falla tillbaka på, en trygghet som an hjälpa en läka sina sår för att sedan prova en ny stig i livets gatuvimmel. Och även om det är svårt att se sitt barn skada sig så kanske nästa "misstag" är det som får en riktigt lycklig!

En annan sak, i samma spår, är det här med stil. Pratade med en mamma på stan som tyckte att jag var väldigt fin i mitt färgsprakande hår, men samtidigt ville hon inte låta sin flicka ha rosa slingor. Jag har all förståelse för föräldrar som vägrar piercingar och tatueringar under tonårens mest vilda perioder, det är ju trots allt grejer som lämnar märken livet ut.
 (och då är det ju bra att inte ta förhastade beslut)
Men hårfärg, nagellack och smink försvinner.
det finns en liten grupp tjejer, speciellt i Borås, som av någon anledning ser upp till mig, och de skriver alltför ofta sådana här saker över msn:

"Jag vill så gärna färga håret svart, men mamma säger att jag inte får"

"Jag tvättar bort allt mitt smink på skolans toalett innan jag går hem så pappa inte ser det, annars skulle han nog döda mig"

Låt dina barn experimentera med sin självbild! Hur ska de annars hitta sitt sanna jag? Var glada över att de vågar prova nya saker och inte bara följer med grupptrycket! Låt den lilla tolvåriga flickan få ha sitt rosa hår med sotade ögon.
Även om det skulle se hemskt ut är det en del av livet att lära sig av sina misstag!


*pust*

  Eller 
Båda väldigt vackra, fast på sitt sätt.
Att hitta sig själv, och att få vara sig själv tycker jag är en självklarhet. Men många i det "fria" landet lagom håller inte med.

BILDER FRÅN GOOGLE

Kommentarer
Postat av: Tess

shit hur ska man klara av 8 lingar...

nu 14 barns mamma helt sjukt

missa inte å läs i bloggen...

läs hur jag berätta att jag va gravid...





kram

2009-02-15 @ 09:20:14
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: Rasmus

Va kul att du hittade min blogg ^^ Tack för kommentaren samt jag antar att du menar att du inte läser robins blogg ^^. Antar men kan ha fel ^^. I alla fall, skoj blogg du har ^^. Samt jaa det fria landet lagon är ju lite so det vill. Samma sak där ajg bor. Alla säger att jag är fri, men om man som jag inte har körkort så är det ett fängelse på dryga 6 kvadrat kilometer.. Suck men så kan det ju vara.. landet lagom är som det är. Hur är det annars med dej då?



Mvh Rasmus

2009-02-15 @ 10:09:31
URL: http://sheargenius.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha det va riktigt smidigt att blöta håret i glaset eftersom jag var tvungen att blöta ner det efter varje bild. Fick ju ta några st för att få vattendropparna på de perfekta ställena haha :)

Blöta ner sin omgivning kan man minst sagt säga, jag själv va blöt ända in till trosorna haha.

2009-02-15 @ 11:24:01
URL: http://juliakrischel.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Jag tycker man kan ha fjärilar i håret året om. Man blir så glad av att se dem. Fjärilen är ett så vackert djur...som en symbol för frihet...



Föräldrarna är kanske rädda för vad andra ska tycka?

Det är som en klassisk anledning till att deras barn inte får sticka ut från mängden.

2009-02-15 @ 11:45:09
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: eminaochmaria

;] tack så mkt för kommentaren , men om man tar bort filmen i efterhand går den bort på bloggen oxå ? ;o

2009-02-15 @ 12:04:52
Postat av: bella

Ja, jag säger likadant ja! :p

Frukt och bär är mycket godare och frächare..

2009-02-15 @ 12:15:44
URL: http://bellalindberg.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Tack!

Jo insekt är det. Men del av djurriket?

Mitt favoritdjur är den i alla fall. Eller favoritinsekt kanske jag ska säga då? ;)



De vill nog inte främst bestämma över barnens liv, utan kanske med skydda dem? Men det är nog olika från fall till fall. För lösa tyglar är inte bra, men inte heller för stränga.



2009-02-15 @ 12:21:04
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Miaka

känner igen det där med Borås, har också stött på väldigt många tjejer som känner att de inte kan exprimentera fritt, får inte färga håret hemma utan smiter iväg och gör det hos kompisar, ber andra köpa kläder till dem och ger dem pengar för att de aldrig skulle kunna beställa hem själva osv. Det är verkligen tråkigt att det ska vara så. Minns att jag när jag sakta började exprimentera att det var en del bråk här men de la sig väldigt fort när de fattade att jag verkligen gillade det och att de inte va så farligt som de fått för sig. Nu tex så älskar ju mamma lolita stilen och skryter om mina fina kläder för sina vänninor :P sånt är ju lite uppmuntrande!

2009-02-15 @ 13:51:47
Postat av: Andréas

Jag tycker tjejen till vänster är vacker och hon andra bara väldigt...konstig. Men det är min åsikt.





Jaa, det var himla överraskande att det gjorde det. Väldigt kul :) Kommer väl fortsätta vara där med en del nya inlägg skulle jag tro, så bara att hålla utkik.





Gillar bakgrunden till din header btw!





/A

2009-02-15 @ 14:10:20
URL: http://alltomandreas.blogg.se/
Postat av: HELEN

det du skriver stämmer skitbra, så jävla rätt.

Alla har rätt att vara sig själva, oberoende på vilken bakgrund eller vart man kommer ifrån.

Gillade ditt inlägg starkt, tack för en skitbra blogg!



Spana gärna in min blogg, puss!

2009-02-15 @ 16:17:37
URL: http://asiat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0