Det där med Doktorer

Helt nerdrogad. Trött på medicinen. Ska till doktorn imorgon.
Bad pappa komma hem till mig med så han kan hänga på till psyk, för föregånde sessioner har doktorn behandlat mig som skit, behöver lite backup.
Har bara träffat honom två gånger, men första gången satt han över halva min besökstid vid sitt skrivbord med privata samtal, och andra gången klarade han av mitt 30 min.pass på tio minuter. När jag sedan behövde refill på mina tabletter "glömde" han  skicka iväg ett e-recept vilket resulterade i en konstig chock då min kropp sattes i avgiftningsläge.  Och då jag försökte nå honom via telefon svarade han inte. Så tack vare honom har jag fått gå igenom ett mindre helvete, först då det verksamma medlet lämnade min kropp, och sedan att få leva utan det.
Så nu ska jag dit, anmäla honom, be om ny läkare och sedan hoppas att han dör!



Och på tal om läkare har jag alltid haft svårt för en sak. Språket.
Jag är inte rasist, herregud halva min familj är inte ens svenskar! Men i ett sådant viktigt arbete som läkare tycker jag att doktorerna ska kunna göra sig förstådda med språket, något som aldrig tycks hända mig.
Jag får alltid någon som blandar enstaka svenska ord med en hel hög "eeeeehrm hum" och "öööh" + en massa mysko ord.
Jag minns när jag råkade sätta en hel godisklubba i halsen (looong story) och läkaren jag kom till kunde inte göra sig förstådd alls. Det var bara en massa meningslöst babbel.
Och jag vet att jag inte är ensam om det!



Som jag minns har jag bara haft två doktorer som pratat bra svenska under de senaste åren, varav en faktiskt var svensk.
Min förra barnläkare fick vi byta ut då varken pappa eller jag fattade vad hon sa.
Det ska inte behöva vara såhär!
Fan det är ju viktiga saker. Doser, skötsel och råd.
Sätt högre språkstandard på Sveriges sjukhus. För hur bra doktorn än är så är det till ingen nytta om det inte går att förstå!



Kommentarer
Postat av: marléne

det lät inge vidare det där :/ de ska ju kunna sköta sitt jobb ordentligt!

2009-03-19 @ 17:10:15
URL: http://marleneperssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0