Doggi-clothes

Måste ju ta o lägga min nos i debatten om hundkläder.
Det är ju grymt många som anser det hela fel, djurplågeri osv. Och visst, har hunden päls så låt den vara, visar hunden avsky när den får kläder på sig, låt den vara! Men innan ni gått ut med en nakenhund eller en korthårig chihuahua i sveriges vinterväder så tycker jag ni kan hålla tyst!
Om jag av någon anledning inte satt på min Bianca en tröja när vi går ut sätter hon sig ner o skakar av köld, vägar helt enkelt gå. Hon hatar även regn och jag tackar hennes lilla regnjacka för att den finns varje gång vi måste ut i blötvädret. Hon visar dessutom tydligt att hon gillar att få på sig något, även inne. Tror inte det är för att det e snyggt direkt, utan för att det värmer och är mysigt. Men om jag nu ändå måste ha kläder till min vovve så kan jag ju likagärna köpa saker jag anser söta, som tex. en tröja med döskallar.
Jag skulle däremot aldrig sätta på henne något av stelt tyg, utstickande sömmar eller skavande kanter. Är noga med att allt e mjukt o har bra passform. Hon måste lixom tycka om det!
Så alla ni därute som ojar er över att hundar har kläder, tänk om! Hur skulle ni känna om ni fick gå ut nakna i 15 minusgrader?

Så på tal om kläder så är de här sakerna på väg hem till mig nu.



En fodrad regnjacka, stickad myströja och ett harnesk.
Dessutom passade jag på att beställa en sånhär:



Jättebra eftersom jag är på resande fot rätt ofta o inte vill att Bianca ska behöva vara törstig för det!
Jag älskar min hund helt enkelt!
Och idag kan hon nästan kommandot "snurra" helt felfritt!

TILLÄGG!

Johanna påmnde mig om en grej  jag glömt skriva om så jag kopierar vår lilla frågeställning direkt är.

FRÅGA: Sen kan man ju isåfall fundera på varför hundar som inte klarar det svenska klimatet finns i sverige. ^^

SVAR: Jo jag har tänkt på det, men vafan människor från världens alla länder flyttar överallt. Och i afrika anpassar man sig efter värmen, o på island efter kylan =)



Kommentarer
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Självklart ska man inte tvinga på en hund kläder om den visar obehag, det tycker inte jag heller. Vissa gillar det, vissa bryr sig inte, och för vissa får det bli en träningssak, man "lär" hunden att ha kläder precis som man lär den "sitt" eller "snurra". Om nu kläderna behövs. Men att dra gränsen vid päls - riktigt så enkelt är det inte. Päls utan underull är inte särskilt varm, och lång päls blir extra blöt/kall/smutsig, vilket skapar obehag som kläder kan förhindra, osv.

I vilket fall är ju det viktigaste att vovven mår bra, och det verkar både du och jag vara måna om! :)

2009-01-06 @ 21:00:16
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Mitsukai



Hundmodebloggen/Emma



Jo, fast många hundar med lite mer päls brukar ju kunna anpassa sig. Blev förvånad när jag fick reda på det, men de utvecklas ett lager med fet underull, LIte småtufft =)

Men för hussar och mattar runtom är nog tex regnkappan bra för vilken hund som hellst =)

2009-01-06 @ 21:14:27
URL: http://mitsukai.blogg.se/
Postat av: JJ - Drunk on Morphine

Gammal inlägg men jag slänger in en kommentar ändå!:) När jag bodde hemma hos föräldrarna så hade mamma en silky terrier och de saknar helt underpäls, något som resulterade i att vintrar var plågsamma för henne. Hon frös efter blotta minuter och i hennes långa päls packade det sig som stora snöbollar, tom. på hennes tassar så hon kunde inte längre gå. Vi kom kanske 100-200 meter innan vi fick stanna, plocka upp henne och krama hennes tassar varma igen innan vi kunde gå om samma sträcka igen. Är helt klart för hundkläder i den mening att hunden ska känna sig bekväm i dem och att de ska värmas:)

2011-06-06 @ 11:34:14
URL: http://drunkonmorphine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0